Inzichten om te delen

ST&Tips

Ik zie ik zie wat jij niet ziet en de kleur is…

Zou jij als gevangenisbewaker iemand mishandelen?

Waarschijnlijk niet, denk je. Maar helaas, een psychologisch experiment in de jaren ‘70 zorgde voor de nodige opschudding door het tegendeel te bewijzen: het Stanford Prison Experiment.

Wat jij nog niet wist over je eigen ogen

5 minuten leestijd. Geschreven door

Als iemand aan je vraagt of je weet waarom wij mensen eigenlijk knipperen zeg je hoogstwaarschijnlijk ja. Om onze ogen vochtig te houden, toch?

Deze 7 neuromarketingtrucs past IKEA succesvol toe - FrankWatching

9 minuten leestijd. Geschreven door

Ben jij weleens in de IKEA in Delft geweest? Dan ben je onderdeel geweest van één groot experiment. Het Zweedse bedrijf heeft de locatie omgedoopt tot ‘concept center’. De naïeve schrijver van dit artikel dacht lang geleden dat zoiets betekende dat ze daar dan ‘andere’ meubels zouden verkopen…

Lees het gastblog van Tim op FrankWatching

Humor in Reclame. Werkt dat?

6 minuten leestijd. Geschreven door

Een beetje humor in het leven kan geen kwaad, toch? Al helemaal als het aan de gemiddelde reclamemaker ligt, zo lijkt het. Bijna 1 op de 4 reclames gebruikt tegenwoordig namelijk humor. Maar is het gebruik van deze oeroude marketingtruc wel zo effectief als het lijkt?

Voorspellen hersenscans of hersengolven welke reclames effectief zijn en welke niet? Vertellen onze neuronen het verhaal van welke reclameboodschappen merken onweerstaanbaar maken – zonder dat we dat zelf doorhebben? En zijn onderzoeksmethoden zoals EEG en fMRI het ultieme wapen van de reclamemaker in de 21e eeuw?

Het liefst omzeilen we ze allemaal, arrogante mensen. We zien winkelpersoneel dan ook graag als behulpzaam, gastvrij en vriendelijk. Althans, dat denken we... Niets is minder waar, een beetje arrogantie kan geen kwaad voor de verkoop. Zowel voor winkelpersoneel, als voor merken.

Geur.

Is het niet fantastisch hoe een vleug aan onzichtbare geur moleculen in staat is om je terug in de tijd te laten reizen, naar een bezoek aan je grootouders. Of hoe het heerlijke aroma van versgebakken brood je zo naar het bakkertje om de hoek lokt – ondanks je strikte koolhydraatarme dieet. En iedereen kent dat typische luchtje dat je welkom heet bij het openen van de doos van je gloednieuwe telefoon of televisie.

Pagina 1 van 5

Mail ons

info@studiostt.nl

Volg ons

Bel ons

030 22 70 410

Bezoek ons

Burgemeester Reigerstraat 78
3581 KW Utrecht