MOAward: Onderzoeksbureau van het Jaar 2023           Trotse FD Gazelle '20, '21, '22 én 2023!

Spring op de kennistrein – hij vertrekt zo

Onze fans ontvangen onze nieuwste blogs het eerst.

Met deze nudge hebben we pro-sociale doelen aan onze agenda toegevoegd

Zoals bij menig bedrijf, heeft ook Unravel zijn bedrijfs-DNA samengevat in vijftal kernwaarden. Eén van die kernwaarden: het zijn de kleine dingen zijn die er toe doen. Enerzijds richting de klant, door elke stap in het project met oog voor detail uit te voeren. Maar ook bedrijfsintern: hoe we met kleine dingen het werk leuker en de wereld beter kunnen maken. Daarom hebben wij het onderwerp ‘pro-sociaal gedrag’ op de agenda gezet om intern met elkaar stil te staan bij de bijdrage die wij hierin kunnen leveren. 

Uit sociaal-psychologisch onderzoek blijkt dat pro-sociaal gedrag onlosmakelijk is verbonden met geluk. Een helpende hand uitsteken maakt je gelukkiger – en een gelukkig iemand zal zich sneller pro-sociaal gedragen (Aknin et al., 2018). Toch kijken we van nature vaak de kat uit de boom, tenzij je van tevoren concreet bedenkt welk gedrag je waar gaat uitvoeren. Daarom bedachten we bij Unravel intern een simpele nudge.

‘Waardering uitspreken, een helpende hand bieden of iets doen om een ander een goed gevoel te geven.’

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

Hoe een eenvoudige sticker in de keuken ons 1,4 miljard liter per jaar kan besparen

Of het nou voor een kop thee is, een kop koffie of om direct in de pan te gieten: je gebruikt je waterkoker eigenlijk elke dag wel. Maar hoe vaak komt het nou voor dat je precies de hoeveelheid water in je waterkoker giet die je in de praktijk nodig hebt? Zelden klopt dit precies, en met een te volle waterkoker verspil je zowel water als elektriciteit. Hoe kan je er dan voor zorgen dat er zo min mogelijk wordt verspild bij het zetten van je dagelijkse kopje warm water?

Per dag wordt er in Nederland gemiddeld voor meer dan 5,3 miljoen koppen thee wel water gekookt, maar niet gedronken. Best zonde, vind je niet? We bedachten daarom een nudge - een klein zetje om gewenst gedrag te stimuleren - waardoor er bewuster met de hoeveelheid water in de koker omgegaan werd. 

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

De Psychologie van Milieuvriendelijk Gedrag: Drie Nudges voor Afval en Milieu

In een wereld waarin we steeds bewuster worden van de impact van ons gedrag op het milieu, staan we voor de uitdaging om duurzamer te leven. Toch blijkt het verminderen van afval en het beschermen van het milieu vaak moeilijker dan gedacht. Campagnes blijken maar wat vaak effectief. Gelukkig is er een krachtig psychologisch hulpmiddel dat ons kan helpen de juiste keuzes te maken zonder dat we het altijd doorhebben: nudging.

Bij nudging wordt de omgeving of keuze-context door middel van kleine aanpassingen beoogd gedrag te veranderen. In de wereld van gedragsbeïnvloeding is nudging succesvol geweest in verschillende domeinen, waaronder gezondheid, onderwijs en verkeer. In dit blog delen we drie effectieve nudges voor afval en milieu. 

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

Nudging en Veiligheid: Drie handige nudges voor een veilige omgeving

“Overlast of onveilige situatie in de trein of op het station?” Wie regelmatig van het openbaar vervoer gebruikmaakt, zal deze vraag vast wel eens hebben zien staan. Goed dat de vervoersmaatschappijen bereikbaar zijn in geval van nood, maar mogelijk kan het lezen van zo’n bordje juist bijdragen aan een onveilig gevoel: blijkbaar is het nodig om zo’n nummer te hebben. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de perceptie van veiligheid wél wordt verhoogd?

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

Hoe Één Simpele Nudge 11% Meer Mensen naar de Stembus Kreeg

Elke twee jaar is het weer zover: Nederland mag naar de stembus. Maar ondanks het belang van stemmen blijft de opkomst bij verkiezingen - met name voor de gemeente en de provincie - vaak achter. Niet gek dus, dat de overheid en de politieke partijen met allerlei campagnes beogen mensen naar de stembus te krijgen. Maar of ze allemaal even effectief zijn, dat is de vraag. Hoe kun je er werkelijk voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen daadwerkelijk hun stem uitbrengen? 

Wanneer we alle stemcampagnes van de afgelopen decennia onder de loep nemen, dan hebben ze één ding gemeen: ze zijn directief. Soms zelfs dwingend in hun toon. Expliciet of impliciet is de boodschap steevast "Jij moet stemmen." Terwijl we juist uit de sociale psychologie weten dat dwingende communicatie eerder afschrikt dan dat het activerend werkt. 

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

Psychologie en Nudging voor Goede Doelen

Mensen zijn sociale dieren is een uitspraak die je vast niet onbekend in de oren klinkt.

Maar wat maakt nu dat we ons graag sociaal gedragen? Hoe kunnen we dit psychologisch verklaren?

Het antwoord zit in ons brein geprogrammeerd. Ons prosociaal gedragen geeft ons namelijk al jarenlang een evolutionair voordeel. Vinden anderen ons aardig? Dan verhoogt dit uiteindelijk onze overlevingskans.

Denk er maar eens overna: wie zou je als eerste op je vlot trekken wanneer je je op de zinkende Titanic zou bevinden: je beste vriend, of die zure vrouw die je geen blik waardig gunde tijdens het diner? Ik denk niet dat je hier heel lang over hoeft na te denken, of wel? 

Lees verder

Gedragsverandering

Drie effectieve psychologische nudges die mensen stimuleren om te sporten en bewegen

Bewegen is gezond, maar stilzitten is makkelijker. En helaas, ons brein verkiest vaak gemak boven inspanning.

Omdat ons brein automatisch de weg van de minste weerstand wil volgen, is het nog geen eenvoudige klus om jezelf (of anderen) aan te zetten tot meer sport en lichaamsbeweging. Maar met een vleugje psychologie en nudging kun je al een groot verschil maken.

In dit blog delen we drie evidence based nudges die erin zijn geslaagd om effectief en langdurig ons gedrag te veranderen.

Lees verder

Gedragsbeïnvloeding

Nudging & Gedragsverandering in het Verkeer: Drie Effectieve Nudges

Gedragsverandering is een cruciale factor voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van verkeerscongestie. Traditionele methoden zoals boetes en regelgeving kunnen effectief zijn, maar er is een subtiele en innovatieve aanpak die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen: nudging.  

Nudging is een vorm van gedragsbeïnvloeding waarbij door middel van kleine aanpassingen in de omgeving of keuze-context wordt beoogd gedrag te veranderen. Deze aanpak is al vaak succesvol gebleken in verschillende domeinen, zoals volksgezondheid, educatie en financiën. 

In dit blog gaan we dieper in op de toepassing van nudging in het verkeer en hoe het de weggebruikers kan helpen om veiliger en efficiënter te rijden.

Lees verder