030 22 70 410

conversie A/B testen

5 redenen om te starten met A/B testen

Door Diede Vendrig
Persuasion Artist
Werk jij in de e-commerce? Dan weet jij als geen ander dat een webshop nooit af is.

Wanneer de basis goed staat begint het optimaliseren. De vraag is: hoe pak je dit aan? Wil jij niet het risico lopen dat je ontwikkelingskosten weggooit aan aanpassingen die je conversie niet verbeteren – of misschien zelfs wel verslechteren? Dan is A/B testen the way to go. Maar waarom is het verhogen van je online conversie aan de hand van A/B tests nu zo belangrijk? In dit blog geven we 5 redenen.

Wat is A/B testen?

Bij een A/B test worden de bezoekers van een website in twee groepen verdeeld. Groep A krijgt de huidige website te zien, groep B krijgt tegelijkertijd de website met één aanpassing waarvan verwacht wordt dat deze aanpassing verkoop verhoogt. Vervolgens wordt het verschil in conversies tussen groep A & B in kaart gebracht en gekeken of er een duidelijke winnaar is. Omdat het enige verschil tussen website A en B de aanpassing was, mag je concluderen dat het gemeten conversieverschil wordt veroorzaakt door de aanpassing. Werkt het? Dan kan de aanpassing worden doorgevoerd.

online conversie verhogen hoe ziet een AB test traject eruit small

1. A/B testen helpt je jouw doelgroep te begrijpen

Conversie verhogen met A/B testing neemt risico’s weg. Door veranderingen eerst te testen weet je zeker wat werkt en wat niet.
Idealiter blijken veel van de aanpassingen die je A/B test natuurlijk positief. Het is tof om te zien dat een geteste aanpassing je conversie – en daarmee je omzet – verhoogt. Maar vergis je niet. Ook tests die niet positief zijn, zijn ontzettend waardevol. Deze leren je namelijk veel over je doelgroep. Door doorlopend te A/B testen breng je steeds beter in kaart wat voor jouw doelgroep werkt, en wat niet.

Door de resultaten van gedraaide tests naast elkaar te leggen, kan het A/B testplan strategisch worden bijgestuurd om maximaal resultaat te halen uit specifieke technieken en principes die uitzonderlijk goed werken voor jouw website. Of juist niet. Zie je bijvoorbeeld dat meerdere A/B tests die inspelen op het principe autoriteit niet slagen in het verhogen van je conversie? Dan is jouw doelgroep daar blijkbaar niet zo gevoelig voor. Het kan dan slim zijn om eens te testen of andere technieken beter werken voor jouw doelgroep.

2. Je website wordt steeds beter en gebruiksvriendelijker door doorlopend te A/B testen

Door te A/B testen leer je niet alleen veel over je doelgroep, je website wordt ook steeds gebruiksvriendelijker. Dit is belangrijk, want niets is zo frustrerend en conversiedodend als een bestelproces dat niet gebruiksvriendelijk is. Een verbeterde gebruiksvriendelijkheid helpt op de korte termijn om huidige bezoekers meer te laten converteren. Hiernaast zorgt de fijne ervaring en het positieve gevoel dat klanten bij je website ervaren voor een koppeling tussen emotie en merk. Dit laat klanten met plezier nog eens terugkeren naar je website: een win-win dus. 

3. Met A/B testing haal je meer uit je websiteverkeer

Met A/B testen zorg je ervoor dat al het harde werken voor een mooie SEO score niet voor niets is geweest. Want je traffic kan nog wel zo hoog zijn, maar wanneer je website vervolgens niet optimaal is, gebruik je slechts een fractie van de capaciteit van deze traffic. Dit is zonde. Door te werken aan je online conversie benut je je traffic volledig. Zo verhoog je niet alleen je conversie en de opbrengst per bezoeker, maar verlaag je hiernaast ook de (advertentie)kosten per bezoeker.

Leuk om te zien hierbij is dat al één enkele kleine aanpassing – denk bijvoorbeeld aan de formulering van tekst op een button – een groot verschil kan maken.

4. Je verbetert je concurrentiepositie door te A/B testen

Werken aan je online conversie is tegenwoordig geen ‘extraatje’ meer, het is een absolute must voor iedere serieuze website. Stilstaan is gevaarlijk. Online shopping wordt met de dag belangrijker en concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond – en ook zij doen aan A/B testen. Je wilt jouw klanten een zo goed mogelijke ervaring geven in jouw online winkel. Alleen zo overtuig je ze voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrent. Door gericht te A/B testen versterk je jouw concurrentiepositie en blijf je een stapje voor op de rest.

5. A/B testen levert meer op dan dat het kost – mits goed aangepakt

Hoewel A/B testen een kleine investering vereist zouden de kosten geen bezwaar moeten vormen. Wanneer je het goed aanpakt, levert het over tijd namelijk altijd meer op dan dat het kost. Zowel in kennis als in omzet.

Uiteraard is niet iedere A/B test even succesvol. Maar wanneer je inziet wat één succesvolle test in omzet kan opleveren over een periode van een aantal maanden na doorvoering, dan zal dit je twijfel hoogstwaarschijnlijk snel weg kunnen nemen.

Slaagt één succesvolle aanpassing erin jouw conversie met 5% te verhogen? Dan zou – wanneer overige factoren gelijk blijven - bij een gemiddelde orderwaarde van 50 euro en 300 conversies per maand de meeromzet binnen 6 maanden zo’n €4500,- kunnen bedragen bij doorvoering van deze aanpassing. (300 x 1,05 =315 15 x 6 x 50 = 4500) Uiteraard hebben veel factoren invloed op je omzet. Denk alleen al aan een sterkte marketingcampagne van de concurrent of aan de hoogte van je advertentiebudget. Maar de boodschap is duidelijk: A/B testen levert meer op dan het kost.

Vanzelfsprekend verschilt het succes van A/B testen in de aanpak die je neemt. Wil je snel en gericht stappen zetten? Ga dan voor een partij die niet op basis van onderbuikgevoel, maar onderbouwd te werk gaat.

 

conversie A/B testen