030 22 70 410
5 tips voor de marketing van cosmetische klinieken

Psychologie Branding

5 tips voor de marketing van cosmetische klinieken

Marketing voor een cosmetische kliniek. Hoe doe je dat?

Bij sommigen roept de combinatie van marketing en plastische chirurgie negatieve vraagtekens op. Effectieve marketing voor cosmetische behandelingen betekent echter allerminst om mensen in hun zelfbeeld te doen wankelen. Dat is niet alleen onethisch, maar blijkt ook nog eens bijzonder ineffectief; mensen kiezen voor klinieken die hen een positief gevoel geven. Het is dus zaak om bovenaan het keuzelijstje te belanden bij mensen die op zoek zijn naar de juiste kliniek voor hun wens.

Een kliniek succesvol marketen is een kunst. Zichtbaarheid in Google en advertenties is niet genoeg. Mensen vertrouwen hun cosmetische droom pas aan jouw kliniek toe wanneer je op elke mogelijke manier de psychologische klik met hen vindt. In dit blog vind je 5 praktische tips om dit te doen.

1. Zo vervul je hun emotionele behoeften

Aan informatievoorziening heeft de gemiddelde cosmetische kliniek geen gebrek. Patiënten kunnen gedetailleerd in woord en beeld voorbeschouwen hoe hun behandeling zal plaatsvinden. Heldere professionele teksten zijn dan ook een must. Zelfs wanneer bezoekers de tekst niet lezen, blijkt dat alleen al de aanwezigheid ervan een sterk gevoel van vertrouwen opwekt.

De patiënt verlangt echter naar meer dan alleen informatie. Voor haar is cosmetische chirurgie niet een reeks medische handelingen, maar een vaak levensveranderende keuze. Emotie dus. Effectieve marketingcommunicatie voor een kliniek neemt dit emotionele aspect volop mee. Niet door loze kreten als “wij begrijpen…”, maar door het echt te begrijpen.

Hoe?

Een effectieve manier om in de emotionele behoefte van de bezoeker te voorzien, is het gebruik van videocases. Essentieel is hierbij om een stap verder te gaan dan louter de behandeling en resultaten. Besteed aandacht aan de persoon: waarom maakt zij deze keuze, hoe reageerde haar omgeving en wat zijn haar verwachtingen? Een goede videocase weerspiegelt de belevingswereld van toekomstige patiënten.

“Een goede videocase weerspiegelt de belevingswereld van toekomstige patiënten.”

Tweet deze quote

2. Een goede eerste kennismaking met Adwords

Vrijwel elke kliniek maakt vandaag de dag gebruik van Google Adwords. Dat is niet zonder reden, want het ideale moment om in het vizier van de doelgroep te komen is wanneer ze actief naar je dienst zoeken.

De twee kernprincipes voor effectief gebruik van Adwords zijn simpel:
-    Gebruik de zoekterm in de headline
-    Val op tussen andere advertenties

Deze twee principes raken nogal eens met elkaar in strijd. Doordat vrijwel elke advertentie dezelfde kop gebruikt met uitsluitend de zoekterm, word je samengeperst in een vergetelijke eenheidsworst. Probeer het zelf eens uit: Google naar een willekeurige cosmetische behandeling.

De eerste stap om dit te ondervangen is de zoekterm in de kop te combineren met ander relevante tekst, voor zover de 25 tekens van een Google ad kop dat toestaan. Dit is het moment om er flink op los te testen in de copywriting: ‘op zoek naar…’, ‘overweegt u…’, ‘… voor €2900’.

Onze tweede tip uit neuromarketing-hoek: uit eye-tracking onderzoek blijkt dat de ogen niet alleen op de kop van de advertentie focussen, maar ook op de laatste woorden van de advertentietekst. Deze plek is bij uitstek geschikt om je te onderscheiden van concurrerende advertenties.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

3. Ronde of specifieke prijzen?

Wist je dat het formaat van een prijs van invloed is op de algehele indruk die een kliniek wekt? Waar sommige klinieken specifieke prijzen hanteren (€2980), opteren andere klinieken voor ronde prijzen (€3000). Klein verschil, grote gevolgen. De prijsnotatie beïnvloedt namelijk door welke bril bezoekers naar je kliniek kijken.

Specifieke prijzen blijken mensen rationeler te maken, en daardoor gevoeliger voor feitelijke informatie zoals argumenten en medische staat van dienst van behandelaars. Ronde prijzen maken mensen meer emotioneel gedreven, en maakt ze gevoeliger voor zaken als videocontent en algehele look-and-feel van de kliniek. Voer een prijsformat dat de communicatiestrategie van je kliniek versterkt (rationeel vs emotioneel).

4. Overtuigende patiëntervaringen

Vrijwel elke kliniek heeft ze: testimonials van patiënten. Met goede reden, want mensen blijken in hun keuzes onbewust bijzonder gevoelig voor de ervaringen van soortgelijke anderen.

Een testimonial in elke vorm draagt bij aan de betrouwbaarheid en aantrekkingskracht van je kliniek. Maar de ene testimonial blijkt beter te werken dan de andere. Welke vorm vinden mensen het meest overtuigend?

  • Persoonlijke details (naam, leeftijd, woonplaats)
  • Inclusief foto
  • Testimonials die echt van de patiënt komen – onaangetast door de pen van de marketeer
  • Link naar uitgebreidere case van keuzeproces tot resultaat
  • Bron: ervaringen vanuit een externe reviewsite zijn overtuigender dan de ervaringsectie van de kliniek zelf


5. Het belang van remarketing

7 keer. Zo vaak moet iemand gemiddeld een product, merk of dienst hebben gezien voordat men tot aankoop overgaat. En in het geval van cosmetische chirurgie is dat misschien nog wel vele malen meer.

Om als cosmetische kliniek een plek in het geheugen te veroveren is het zinvol om remarketing toe te passen. Oftewel: adverteren specifiek op de personen die eerder de website hebben bezocht. Hoewel remarketing als marketingmethode niks nieuws is voor menig marketeer in de cosmetische sector, staat of valt het resultaat bij de details in de toepassing.

  • Het blijkt effectief een kortdurende intensieve remarketing-burst te houden van enkele dagen direct nadat iemand de website heeft bezocht. Toon advertenties omtrent de individuele behandeling die iemand bekeken heeft.
  • Voer subtielere periodieke remarketing uit in de daaropvolgende periode. Maak advertenties omtrent de kliniek in het algemeen; advertenties over individuele behandelingen werken nu averechts.
  • Analyseer de klikdata na welk aantal exposures mensen zelden nog klikken. Sluit mensen uit van de remarketing pool die na dit aantal vertoningen niet meer klikken
  • Geen mens en kliniek is gebaat bij ongewenste reclame. Het is mogelijk remarketing verder te specificeren op websites waarbinnen je ads vertoond mogen worden. Hoewel je kunt adverteren op een algemene site als Nu.nl, is het aan te raden de relevantie voor potentiële patiënten verhogen door te richten op health en lifestyle websites.

Bovenstaande vijf tips zijn slechts een greep uit de (neuro)marketingtechnieken die cosmetische klinieken kunnen inzetten om zich effectief en ethisch te marketen. Ze vormen onderdeel van een breder scala aan branding- en marketingactiviteiten. Ja, er zijn nog volop kansen voor de cosmetische klinieken van vandaag. Klinieken die deze technieken verder gaan begrijpen en toepassen zien een mooie toekomst tegemoet.

Gratis Whitepaper

whitepaper-screenshot.png
  • De echte redenen waarom iemand voor je kliniek kiest
  • Hoe word je gevonden door de juiste doelgroep?
  • Hoe blijft je kliniek 'hangen'?

Psychologie Branding