030 22 70 410
Gebruikt jouw webshop al deze 3 psychologische verkoopboosters?

Psychologie conversie Ecommerce

Gebruikt jouw webshop al deze 3 psychologische verkoopboosters?

Sommige trucs leiden automatisch tot meer verkoop, ongeacht wat je verkoopt of aan wie. Klik en klaar. Deze technieken spelen namelijk rechtstreeks in op de psychologische knoppen die jouw klant – elke klant – tot aankoop verleiden.

Heeft jouw webshop al die psychologische voorsprong? Ontdek het met de drie psychologische conversieboosters van dit blog.

Conversiebooster 1. Bevestig een keuze

webshop-conversie-bevestigingDe kans is groot dat jouw webshop op dit moment sales misloopt. De reden: klanten maken hun bestelling niet af. Onnodig, want met één simpele truc kun je een flink deel van dit wegsijpelende publiek binnenboord houden.

Het enige wat je hoeft te doen is de klant bewust te maken van haar keuzes. Klinkt moeilijk; is makkelijk. Het ideale moment is direct nadat de klant een product in de winkelwagen heeft geplaatst. Normaal gesproken verloopt dit proces tamelijk geruisloos op de achtergrond. Zonde, want je kunt je conversie flink doen stijgen door concreet te bevestigen dat de klant zojuist een product in de winkelwagen heeft geplaatst. Je benadrukt subtiel dat de keuze is afgerond, een psychologisch finito - geen weg meer terug. Hierdoor voelt de klant zich gemotiveerd om de koop af te maken.

Amazon.com past deze techniek met verve toe. Ze wijzen de klant op de plaatsing van het product in de winkelwagen en versterken het gevoel van voltooiing met een groen vinkje.

Het psychologische mechanisme dat achter deze conversiebooster schuilt is consistentie: “wie A zegt, moet B zeggen.” Doordat je de klant bewust maakt van A (i.e. het kiezen van een product), neemt de kans op B toe (i.e. daadwerkelijk afrekenen).

Ken jij nog meer manieren om de klant het gevoel te geven van een voltooide keuze? Deel het met ons in de comments.

Conversiebooster 2. Doe je klanten geen pijn met eurotekens

Shoppen is leuk, maar geld uitgeven doet pijn in meer dan onze portemonnee. Neuropsychologen ontdekten namelijk dat (denken aan) het uitgeven van geld pijn doet in de hersenen. Uw spaarrekening leegtrekken of een been breken, voor onze hersenen maakt het geen verschil.

Hoe kunnen we als verkopers die pijn van consumptie verzachten om zo minder sales mis te lopen? Het antwoord is even verbijsterend als eenvoudig: eurotekens weghalen.

Onderzoekers van Cornell University toonden aan dat consumenten bij het zien van valutasymbolen (€ en $) zich automatisch meer gaan focussen op kosten. En tja, dat doet pijn. De oplossing is om simpelweg je prijzen te verlossen van de venijnige penstreken van het euroteken. Oftewel: toon kale getallen, of schrijf EUR, zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien.

Let op: deze techniek gaat niet op voor producten die voor zeer aantrekkelijke prijzen over de toonbank gaan. In dat geval is het juist strategisch interessant om de focus op de prijs te leggen door het euroteken te gebruiken.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

Valutatekens als € en $ blijken venijnige conversiekillers.

Tweet deze quote

 

webshop-conversie-euroteken

Conversiebooster 3. Bestelbox

webshop-conversie-bestelboxEen klant snuffelt wat rond over je webshop. Hij stuit op een interessant product. Even kijken. De producttekst wekt zijn interesse en de foto’s verleiden hem dichter en dichter naar de koop. De klant staat op het punt om op die lonkende winkelwagen knop te klikken.

Maar toch wringt er nog iets. Juist in deze vergevorderde fase in het verkoopproces loopt het vaak alsnog stuk. De klant gaat eerst nog even elders kijken, wil er nog een nachtje over slapen of stapt om wat voor reden dan ook nog niet over de koopdrempel heen.

Om als webshop deze twijfel te doorbreken moeten twee specifieke hordes overwonnen worden. Ten eerste moet je de klant de zekerheid en het goede gevoel geven dat jouw shop het juiste adres is voor zijn aankoop, de gevoelshorde. Ten tweede moet je de noodzaak aanwakkeren om nú te bestellen, de actiehorde.

De ideale locatie om deze hordes te overwinnen: pal rondom de winkelwagenkop. Hier komt de klant uiteindelijk tot haar keuzes. Bouw daarom een opvallende ‘bestelbox’ rondom de winkelwagenknop. Dit is het eiland waarop je alle drempelverlagende informatie overzichtelijk samenbrengt. Overwin allereerst de gevoelshorde door de klant te wijzen op snelle verzending, gratis verzending, garantie en makkelijke betaling. De actiehorde overwin je door de beperkte voorraad te benadrukken of, in het geval van een aanbieding, de resterende tijd te noemen.

Natuurlijk, zo bijzonder is de informatie over verzending, garantie en voorraad niet. Het staat vaak altijd wel ergens op de webshop. Is het dan echt zo’n effectieve conversiebooster? Ja. Want juist door de strategische plaatsing bij de winkelwagenknop – en dus op het cruciale keuzemoment – kan het je conversie met wel tientallen procenten verhogen. Tijd om twijfel om te zetten in actie.

 

Conclusie

Kleine details kunnen veel invloed hebben op online koopgedrag. Simpele manieren om je conversie te verhogen zijn het herhalen van gekozen producten, het verwijderen van eurotekens en het combineren van geruststellende informatie in één bestelbox.

 

 

Psychologie conversie Ecommerce