030 22 70 410

Spring op de kennistrein – hij vertrekt zo

Onze fans ontvangen onze nieuwste blogs het eerst.

Wat de marketingwereld kan leren van Morgan Freeman

Reclame Marketing

Toen ik deze afbeelding zag, gebeurde er iets vreemds.  Ik hoorde de tekst daadwerkelijk met de stem van Morgan Freeman in m’n hoofd. Eigenlijk best bijzonder. Blijkbaar heeft de acteur zo’n onuitwisbare indruk in mijn hersenen achtergelaten dat ze flexibel genoeg zijn om deze tekst – die ik Morgan Freeman nog nooit hebt horen zeggen – precies vanuit zijn karakteristieke, diepe stemgeluid in mijn hoofd te laten klinken.

Lees verder

De psychologie achter duidelijke taal in reclame

Branding Copywriting

Zoveel merken, zoveel reclame. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw merk of product blijft hangen? Moet je bericht steeds creatiever, diepgaander, fantasievoller worden gebracht? Val je zo op? Denk aan Brad Pitt die in 2012 verscheen in een reclame waarin hij op filosofische manier spreekt over de wereld, over dromen, over zijn lot; over het leven... Of nee, het bleek over Chanel N°5 te gaan! Opvallend was het zeker, maar niet op de goede manier.

Lees verder

De New York Pizza Pijn

Psychologie Koopgedrag Plaatsmarketing

Tijd voor een persoonlijke ontboezeming: ik was lange tijd kind aan huis bij de Utrechtse New York Pizza. Mijn excuus? Ik woon er letterlijk tegenover. En tja, na een lange dag ST&T is zo’n makkelijke afhaalhap natuurlijk wel erg verleidelijk.

Vele jaren genoot ik van een hapje New Yorkse heerlijkheid. Totdat er onlangs iets veranderende. Sindsdien kom er er eigenlijk niet meer. Sterker nog, ik loop met een fijne boog om mijn ooit zo geliefde filiaal heen.

Was ik pizza-moe? Klom ik omhoog op de culinaire ladder? Betrof het een noodgedwongen doktersadvies? Niks van dat alles. Achter mijn pizza-intermezzo blijkt een hardnekkig psychologisch fenomeen schuil te gaan – eentje die de New York Pizza restaurants zomaar eens talloze potentiële klanten kost.

Lees verder

Selfie psychologie: effectieve marketing campagnes

Psychologie Marketing campagnes

Daar heb je ‘m weer. De selfie.
Een woord dat vaak doet denken aan opgedirkte tienermeisjes, narcisme en een opgehemelde trend die zo weer voorbij gaat. Maar wat we vaak niet doorhebben, is dat achter de selfie in veel gevallen een doordacht idee zit. Een idee dat wel degelijk een groot effect op ons heeft.

Ellen DeGeneres Most Retweeted Hollywood Selfie. Iedereen kent ‘m. Maar hoe spontaan was dit moment nu echt? “Wel een mooie Samsung Galaxy Note 3 die ze daar gebruiken, die wil ik ook.” Ah, een slim gebruik van het associatie principe; deze telefoon associeer je vanaf nu onbewust met de aantrekkelijke celebrities.

Lees verder