030 22 70 410

Spring op de kennistrein – hij vertrekt zo

Onze fans ontvangen onze nieuwste blogs het eerst.

Psychologie Branding Merknaam

Een merknaam verzinnen is een moeizaam en tijdrovend proces. Dat weet iedereen die al eens aan de wieg heeft gestaan van een gloednieuw product. Met slechts een handjevol letters moet je iets in elkaar knutselen dat niet alleen past bij je product of dienst, maar ook goed blijft hangen en een beetje vlot van de tong rolt.

Tot zover niks nieuws onder de zon. Maar consumentenpsychologen hebben nog een extra voorwaarde voor een effectieve merknaam ontdekt. En geloof me: het is er eentje waarvan zelfs de door de wol geverfde brandingspecialisten nog opkijken. Een passende merknaam herken je niet alleen aan hoe makkelijk het van de tong rolt, maar op welke manier het van de tong rolt. De klank. In dat geluid schuilt namelijk meer betekenis dan je zou denken.

Lees verder

Seks reclame

Neuromarketing Reclame Branding

Sex Sells. Een veelgehoorde uitspraak. Niet verwonderlijk dat het gemiddelde reclameblok de bravoure heeft van een fijn staaltje erotische filmkunst. Seks zal wel echt verkopen…

Toch laat psychologisch onderzoek naar de werking van reclame een wat genuanceerder beeld zien. Seks kan een goede strategie zijn, maar dan wel wanneer productsoort, doelgroep en doelstelling van de campagne zich lenen voor zo’n prikkelende aanpak.

In dit blog lees je wat seksueel getinte reclames voor effect hebben zodra ze tot het brein doordringen. Ook krijg je antwoord op de ultieme vraag wanneer deze benadering wel en niet effectief is in het beïnvloeden van koopgedrag.

Lees verder