030 22 70 410
Verkoopteksten schrijven? Vermenigvuldig je verkoop door deze drie psychologische trucs

Psychologie Copywriting

Verkoopteksten schrijven? Vermenigvuldig je verkoop door deze drie psychologische trucs

Ontvang als eerste onze laatste blogs:

Producten met een overtuigende tekst verkopen meer. Simpel. De verkooptekst is niet zomaar simpele vulling van je productpagina – iets wat je als achterafje van je webshop even neerpent. Nee, verkooptekst is je krachtigste saleswapen.

Verkoopteksten leggen veelal het meeste gewicht in de conversieschaal van je webshop. Want door het gemis van een tastbaar product valt de klant in haar keuze al gauw terug op de tekst en fotografie.

Hoe schrijf je een onweerstaanbare producttekst? Wat zijn de trucs om de aandacht van je bezoekers te grijpen? Hoe lok je ze over de salesdrempel? In dit blog lees je drie psychologische schrijftechnieken om direct meer te verkopen met je verkoopteksten.

1. Schrijf beeldende verkoopteksten

Mensen kunnen je product online niet aanraken, het gewicht in hun handen voelen of zachtjes tegen het materiaal tikken. En totdat futuristische technieken deze ontbrekende sensorische input invullen, is het aan jou als schrijver de uitdaging je producten met sterke verkoopteksten tot leven te laten komen.

Benader het schrijven van productteksten als een filmregisseur. Een sterke tekst transformeert de lezer. Je spiegelt je bezoekers een werkelijkheid voor door hun zintuigen aan te spreken. Ze moeten het product kunnen zien, ruiken, voelen, horen en proeven.

Je prikkelt de zintuigen door beeldende verkoopteksten te schrijven met concrete details. Je verkoopt geen badkamerkastje, maar een stijlvolle hardhouten badkamerkast, uitgevoerd in zijdeglans zwart en voorzien van een gewichtsloos aanvoelende soft-close sluiting voor optimaal gebruikscomfort. De kast wordt gekarakteriseerd door een speels lijnenspel van de natuurlijke houtnerven.

Wanneer je productteksten wilt schrijven die verkopen, laat dan de details voor je spreken.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

2. Een goede verkooptekst states the obvious

Slappe verkoopteksten ontstaan veelal uit een angst om een zinloze tekst neer te pennen. In realiteit is vrijwel geen enkel detail zinloos.

Makelaars weten het al langer dan vandaag: treffende beschrijvingen verkopen. Je behaalt al een flinke voorsprong ten opzichte van de gemiddelde verkooptekst door gewoon te omschrijven wat de klant al op de productfoto kan zien.

Sommige tekstschrijvers zijn bang dat dergelijke beschrijvende teksten de magie van hun schrijfkunsten tenietdoen. Het tegendeel is waar. Als het geld in het laatje brengt bij Bose, Nike en Rolex, dan werkt het ook voor jou.

Inderdaad, veel topmerken maken dankbaar gebruik van de kracht van vanzelfsprekendheid. Bose weidt letterlijk alinea’s verkooptekst aan de vorm van de hoofdband van hun koptelefoons. Nike beschikt over een team copywriters dat voor elke schoen een passend verhaal schrijft, waarin geen vorm of stofje wordt overgeslagen. En Rolex omschrijft steevast de emblematische datumvensters en minutieuze mechanische bewegingen van zijn horloges.

Nike gebruikt zeer specifieke productomschrijvingen in hun verkoopteksten.

3.    Wanneer werkt hype in verkoopteksten?

Mensen vragen me vaak of het verstandig is om je teksten op smaak te brengen met krachtige woorden als nieuw, verbeterd, de beste, de lekkerste, bodemprijzen en ongekend ongeëvenaarde topkwaliteit? Anders gezegd; is het slim om de hype rondom een product aan te wakkeren?

Onderzoek naar dergelijke power words in verkoopteksten en reclame laat een interessante conclusie zien: het hangt er vanaf. Krachtige taal verhoogt veelal de verkoop van teksten voor onschuldige alledaagse aankopen, zoals eten en drinken, cosmetica en gadgets; producten die je tamelijk op de automatische piloot aanschaft. De boodschap wordt beter onthouden en overtuigt vaker tot kopen. Power words werken dus effectief voor het leeuwendeel van de producten dat online gekocht wordt. Veel webshop-eigenaren vermijden hype desondanks nog altijd uit angst om te commercieel over te komen. Een nobel streven, maar nadelig voor hun verkoop.

Echter, er kleeft een keerzijde aan hype. Copywriters begeven zich op gladder ijs wanneer ze dezelfde taal bezigen bij het aanprijzen van duurdere en minder alledaagse producten, zoals luxe kleding, auto’s en bedrijfsproducten. Bij het aanschaffen van deze producten zijn klanten doorgaans kritischer en laten zij zich niet door hype verleiden. Integendeel, de kans is groot dat het de verkoop schaadt.

Psychologie Copywriting