030 22 70 410
Waarom consumenten hun winkelmandje verlaten

Psychologie conversie Ecommerce

Waarom consumenten hun winkelmandje verlaten – en wat je er tegen kunt doen

Door Tim Zuidgeest
Persuasion Artist

Het zou op zijn zachtst gezegd vreemd zijn. Hordes mensen die hun winkelmandje volladen met artikelen, om vervolgens vlak voor het afrekenen de schouders op te halen. “Laat maar.” De producten in het mandje hebben het niet gered tot de kassa.

Een gegarandeerde methode om de woede op de hals te halen van menig winkelier, maar online is dit doodgewoon. Dit is het lot van talloze bestellingen op het net. Maar liefst 25% van alle winkelmandjes wordt achtergelaten, iets wat de e-tail industrie miljarden euro’s per jaar doet mislopen.

In deze post leer je de belangrijke en verrassende oorzaken van onafgerekende online winkelmandjes. Ook deel ik verscheidene effectieve technieken waarmee webshops hun conversies kunnen verbeteren.

Waarom mensen hun winkelmandje achterlaten: de passieven

Een verstandig e-tailer doet er goed aan het zogenaamde cart abandonment zo laag mogelijk te houden. De oorzaak van dit hardnekkige fenomeen schuilt allereerst in de rol die het online winkelwagentje voor de consument vervult. Deze gaat namelijk aanzienlijk verder dan een online equivalent van het klassieke winkelmandje. Zodanig dat veel producten in een winkelmandje belanden zonder dat de klant al echt de knoop heeft doorgehakt.

Zo doet de winkelwagen regelmatig dienst als rekenmachientje voor kosten, als eenvoudige manier om wat interessante producten te ordenen of te bewaren en zelfs als tijdverdrijf tegen verveling.

Hoe het maximale te halen uit passieve klanten

Veel van deze winkelmandjes laten zich in de eerste instantie niet zomaar omzetten in een sale. Bij de klant leeft immers nauwelijks de intentie iets te kopen. Toch zijn er verscheidene effectieve technieken voorhanden om zelfs uit deze klantengroep nog een mooie conversie te slepen.

Op de eerste plaats kan een simpele reminder per mail al genoeg zijn om de klant een weekje later alsnog tot een aankoop te verleiden. Zeer doeltreffend, maar alleen toepasbaar op ingelogde klanten waarvan het email adres bekend is.

Hoe dan wel die onbekende passieven alsnog naar de check-out te leiden? Simpel: laat hen bij een volgend bezoek gewoon zien wat ze nog in hun winkelmandje hebben liggen. Een eenmalige pop-up met de inhoud van hun laatste bezoek is voldoende. Geef ze daarbij wel de optie om met één druk op de knop de winkelmand te legen, om irritatie te voorkomen.

25% van je klant klanten verlaat je winkelmand. Onnodig. Dit kun je ertegen doen.

Tweet deze quote

 

Waarom mensen hun winkelmandje achterlaten: de geschrokkenen

Naast passiviteit, worden veel winkelmandjes achtergelaten omdat men op het laatste moment toch van een koop is afgeschrokken. Het is bijzonder lonend om de reden hiervan te achterhalen. Zo kan deze hobbel in het salesproces voor de toekomst worden gladgestreken.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

De beste check-out tegen de schrik

Een deel van deze gevallen breekt simpelweg af omdat ze het afrekenen te langdradig of te ingewikkeld vinden. ‘Te veel kliks, te veel vragen – dat doe ik later wel eens.’ Steeds meer webshops hanteren daarom extreem eenvoudige 1-klik check-outs voor geregistreerde klanten. De effecten op conversies zijn vaak duidelijk merkbaar.

Het goed en kwaad van verzendkosten

Hoe Nederlands ook, veel winkelwagentjes stranden simpelweg omdat er aan het eind van de check-out plotseling verzendkosten opduiken. Toch blijken verzendkosten ook juist te kunnen stimuleren om een extra grote bestelling te plaatsen.

In het volgende blog het antwoord op de vraag wanneer gratis verzending het meeste geld oplevert, en wanneer zo’n extra bedrag juist de kooplust aanwakkert.

Conclusie

Je wilt je klanten niet onnodig kwijtraken tijdens het afrekenen. Strijk daarom alle hobbels in de check-out procedure glad om het aantal wegklikkende klanten te minimaliseren. Daarnaast helpen reminders om de aankoop later alsnog te voltooien.

Psychologie conversie Ecommerce