030 22 70 410
Wat moet ik plaatsen op Facebook en Twitter?

Branding Social Media

Wat moet ik plaatsen op Facebook en Twitter?

Ontvang als eerste onze laatste blogs:

 Je bedrijf staat op Social Media. Tijd om het Facebook en Twitter publiek te laten weten dat je er bent. Maar wat moet je nou plaatsen? Wat is effectief? Wat levert echt meer volgers, sharing, engagement en – uiteindelijk – geld op?

In dit blog lees je wat je op de sociale media als Facebook, Twitter en Google+ kunt plaatsen. Na het lezen zul je geen kans meer onbenut laten om je doelgroep aan je te binden. Hierbij introduceert Studio ST&T een uniek framework: de Social Media Content Grid™. Dit brengt orde in de wirwar van activiteiten die je op Social Media kunt ondernemen.

social-media-content-grid

Als bedrijf scoren op social media? Gebruik de Social Media Content Grid™

De Social Media Content Grid™ helpt je bij het organiseren en evalueren van al je social media inspanningen. Je ontdekt de specifieke kansen die de sociale media voor jouw bedrijf in petto hebben en hoe je hier je activiteiten op kunt toespitsen. Veel ST&T cliënten hebben de grid inmiddels met succes in hun social media strategie geïntegreerd.

Toegegeven, er zijn een hoop manieren om via social media met je doelgroep in contact te komen. Zo kun je iets op je bedrijfspagina plaatsen, reageren op anderen of zelfs in gesprekken mengen, om er maar een paar te noemen. De grid splitst al deze routes logisch op. Klinkt als een hels karwei, maar het blijkt verrassend eenvoudig – twee factoren zijn voldoende. De eerste: is er al sprake van een relatie met de ontvanger van je bericht, of ben je voor hen nog onbekend op social media? Deze factor relatie vind je terug op de horizontale as. De tweede factor is simpelweg de omvang van de interactie. Een bericht kan gericht zijn op een complete groep mensen maar ook op een individu, zoals weergegeven op de verticale as. Op basis van deze simpele factoren ontstaan in totaal vier vierkanten. Vier unieke soorten berichten die je kunt plaatsen om de klant aan je te binden.

1- Actieve content

Veel bedrijven spitsen hun social media strategie vooral toe op actieve content. Dit zijn de berichten die een bedrijf zelf op haar Facebook pagina en Twitter feed plaatst. Ze vallen voornamelijk in het oog bij fans en followers – er is dus sprak van een reeds bestaande relatie. De potentie van actieve content zit ‘m vooral in het binden van deze bestaande fans, hoewel de opmerkelijkste berichten vaak alsnog hun weg vinden naar hun vrienden. Cruciale vraag: wat voor actieve berichten leveren het meeste engagement op? Ons onderzoek naar de effectiviteit van social media marketing geeft hierop een duidelijk antwoord. Vooral kansrijk zijn vragen, nuttige info, humor en foto’s. Productverkoop wordt minder gewaardeerd. Probeer de surfervaring van je doelgroep niet te onderbreken, maar net een stukje waardevoller te maken. Dat is waarom ze überhaupt op de sociale media rondneuzen en waarop je kunt scoren.

2- Advertieve content

Op een gegeven moment kom je voor de kwestie te staan hoe je die grote groep mensen aanspreekt die jou nog niet hebben beloond met een like of follow. Dat is waar advertieve content van pas komt. Twitter, Facebook en LinkedIn bieden allen gerichte advertentiemogelijkheden waarmee je je bereik drastisch kunt vergroten. Tip: als je op Facebook al een handjevol fans hebt, dan kun je met een specifieke advertentieoptie je exposure laten exploderen: focus op de vrienden van je fans. Vaak voor slechts enkele euro’s boor je een compleet nieuwe laag in het sociale netwerk aan, zodat je bereik zich als een olievlek verspreidt.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

3- Reactieve content

Social media: nergens anders kan je zo groot worden door klein te blijven denken. Het loont om goed te luisteren naar individuen die het over jouw merk of product hebben. Mogelijkheden genoeg, want met name op Twitter worden merken veelvuldig gevraagd, beklaagd en geprezen. Niet verwonderlijk dat de succesvolste bedrijven continu het sociale web monitoren op hun eigen merknaam. Dit kun je eenvoudig automatiseren met gratis software zoals Tweetdeck en Hootsuite. Schenk volop aandacht aan vragen en opmerkingen (ook complimenten), en handel klachten bij voorkeur in het openbaar af. Klanten waarderen die persoonlijke aandacht, soms zodanig dat ze ontpoppen tot ware merkambassadeurs die geheel uit vrije wil weer rijen nieuwe klanten jouw kant opsturen. Bovendien zien ook toevallige Twitterpassanten hoe attent andere klanten behandeld worden. Mooi resultaat toch, van alleen maar even iemand te woord staan?

4- Proactieve content

Deze laatste contentvorm is een variant op reactieve content. Echter, in plaats van te reageren op een opmerking die aan jou is gericht, meng je je in een opmerking of conversatie. De Amerikaanse electronicaketen Best Buy is meester in de kunst van proactief reageren. Zij speuren Twitter continu af op mensen die in de knel zitten met een technisch probleem en proberen hen van raad en daad te voorzien. Geen verkooppraatjes, maar echte eerlijke hulp. Drie keer raden waar deze potentiële klanten de eerstvolgende keer binnenlopen voor hun elektronica behoeften. Ook voor proactieve content kun je weer van software gebruikmaken die je op de hoogte houdt wanneer relevante keywords worden gebruikt op Twitter.

Zo verbeter je je marketing met de grid

Kijk nog eens naar de vier vlakken. Ze zijn verraderlijk. Want hoe logisch en intuïtief ze ook in elkaar steken, bedrijven laten nog altijd veel kansen liggen. Bedenk of jouw bedrijf in elk gebied het onderste uit de kan haalt. Houd een brainstormsessie om hoek voor hoek de kansen voor jouw bedrijf te ontrafelen. De zwaartepunten van de grid zullen weliswaar voor elk bedrijf anders liggen, maar in elke hoek liggen kansen. Altijd.

De grid stelt je ook in staat om de resultaten van je social media inspanningen haarscherp in kaart te brengen. Monitor eerst voor elk quadrant je input, zowel in tijd als in aantal berichten. Houdt vervolgens met vaste intervallen de bijbehorende output in de gaten, bijvoorbeeld in de vorm van likes, shares, views, reacties, retweets en kliks. Zo kun je per gebied direct je input relateren aan output, om ze vervolgens kritisch te evalueren. Een even eenvoudige als doeltreffende manier om in beeld te krijgen waar je activiteiten tot de meeste resultaten leiden, en waar er mogelijkheden zijn tot verbetering.

"De Social Media Grid biedt een eenvoudig schema om te bepalen waar voor jouw bedrijf de kansen liggen."

Tweet deze quote

 

Een meester in social media marketing worden?

De Social Media Content Grid™ is onderdeel van de Masterclass Social Branding. In dit middagseminar leer je gevorderde technieken om met Social Media je merk onweerstaanbaar te maken. Klik hier en ontdek of de masterclass iets voor jou is.

 

Conclusie

De sociale media bieden een duizelingwekkend aantal opties om je doelgroep te bereiken en aan je te binden. Het Social Media Content Grid schept orde in deze chaos en helpt je te bepalen waar voor jouw bedrijf de kansen liggen.

 

 

Branding Social Media