030 22 70 410

Dille & Kamille

De meest optimale offline winkelervaring

Hoofdvraag

Kunnen we de Dille & Kamille
winkelomgeving optimaliseren – zonder daarbij het
concept aan te tasten?

De retailwereld heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan. Het draait niet alleen maar om het aanschaffen van een product – dat kan online ook wel – maar om de context waarbinnen die aankoop plaatsvindt. De sterkste retailmerken van nu bieden hun klanten daarom ervaringen die ondenkbaar zijn op het wereldwijde web.

Dille & Kamille is zo’n retailmerk. Met haar in één oogopslag herkenbare winkels, is het merk niet meer uit de winkelstraat weg te denken. Hoe kun je het pad tot aankoop binnen een dergelijk sterk en consistent retailconcept optimaliseren? In andere woorden: hoe zet je psychologie in zonder te tornen aan de merkidentiteit?

De specifieke uitdaging van Dille en Kamille

Dille & Kamille heeft 32 winkels in Nederland en België inclusief een webwinkel. Hier vind je prachtige spullen voor in huis, enkel van duurzame, natuurlijke materialen. Dille & Kamille staat voor aandacht voor elkaar én voor onze omgeving. Kortom: een sterk concept met een eigen verhaal.

Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee. Allereerst om tijdens de observatieronde niet te veel afgeleid te worden door alle leuke producten: van kaarsenhoudertjes en zeepjes tot aan olijfprikkers en verse theekruiden. Maar vooral om binnen het Dille & Kamille concept subtiel te werk te gaan. Waar giftshops van pretparken en musea vaak net iets minder strenge richtlijnen naleven, is de huisstijl van Dille & Kamille en het gebruik van natuurlijke producten heilig.

Gelukkig weten onze gedragspsychologen precies welke omgevingsfactoren - van geur en kleur tot aan geluid en signing - van invloed zijn op keuzeprocessen van de consument. Zo konden wij voor Dille & Kamille gericht advies geven. Advies over subtiele aanpassingen in de winkelomgeving die tot een net wat voller mandje leiden.

 

Hoe zag dit psychologische optimalisatietraject eruit?

We startten met een grondige observatieronde door Dille & Kamille Amsterdam. Hier mengden we ons tussen het winkelend publiek en brachten zo de winkelpaden, -omgeving en typische winkelkenmerken in kaart.

Na deze observatiefase konden de brainstorm- en literatuursessies beginnen. Welke psychologische technieken zouden het meest effect hebben voor Dille & Kamille? En hiernaast: welke technieken leenden zich om te worden toegepast binnen het sterk uitgedachte concept van deze ervaren retailer?

Het resultaat van deze sessies bundelden we tot een adviesrapport waarin we juist die 24 adviezen presenteerden waarvan Dille & Kamille in hun specifieke winkelomgeving het meeste effect mag verwachten. Bij ieder advies legden we uit wat de aanpassing inhield, welke psychologische techniek eraan ten grondslag lag en welke impactfactor aan het advies kleefde. Zo konden zij de doorvoering gemakkelijk prioriteren.

Een jaar lang onbeperkt beschikbaar voor ondersteuning en advies

Dille & Kamille was blij, en wij daarmee ook! Op dit moment zijn zij druk bezig om de adviezen door te voeren.

Uiteraard blijven wij daarbij beschikbaar voor eventuele vragen om er zo samen voor te zorgen dat de psychologische werking achter de adviezen juist wordt doorgevoerd voor het beste resultaat!

Onze klanten

We mean business with