Brandingstrategie

De motor achter Bedrijfssucces

Branding- en Marketingstrategie

Een sterke marketingstrategie is wat succesvolle merken en producten onderscheidt van degenen die ten dode zijn opgeschreven. Het belangrijkste – en lastigste – onderdeel is positioneren: welke plek in het hoofd van de klant moet uw merk veroveren?

Het selecteren van een passende positionering is de essentiële eerste stap wanneer u een merk of product in de markt zet. Zonder een onderscheidende positionering is elke euro gespendeerd aan branding en marketing een verloren investering.

 

  • logo-leidsepas-zw.png
  • RINZ24_LOGO_zw.png
  • QBIGlogoPMS072-zw.png

 

  • Doeltreffende en analytische positioneringsscan
  • Gebaseerd op fundamenteel menselijke drijfveren
  • Onmisbare inzichten voor merken

Beginnen met Marketingstrategie?

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 030 22 70 410

tim-zuidgeest

Compleet dienstenoverzicht


 

1. Het geheim van een passende positionering

Beschouw het brein van de klant als een overvolle archiefkast. Elke la vertegenwoordigt een merk, gevuld met tal van associaties. Heineken is kwaliteit voor de massa. Amstel is vriendschappelijk, humoristisch en mannelijk. Zodra een merk een categorie opeist, is het haast onmogelijk om als nieuwe partij eenzelfde positie te bemachtigen.

Studio ST&T benadert merkpositionering met een analytische blik. Om tot een strategische positionering te komen, moeten we op drie vragen een antwoord vinden:

-  Welke posities zijn mogelijk vanuit het merk en/of product?

  • Positioneringsdimensies zoals performance, prijs, gebruiksmoment, gebruiksdoel, doelgroepsegment, enzvoort.

-  Welke posities zijn psychologisch relevant voor de klant?

  • Inhaken op fundamenteel menselijke drijfveren en waarden

-  Welke posities zijn al ingenomen door concurrenten?

  • Dubbel positioneren heeft geen zin. Wel kun je concurrenten gebruiken als tegenpool; 7up positioneerde zich als de tegenhanger van cola.

Het lijkt een eenvoudige oefening van invullen en wegstrepen, maar vaak wordt een openliggende positie pas helder nadat een concurrent het voor uw neus heeft weggekaapt. Studio ST&T helpt u deze verborgen merkposities te ontrafelen.

Ideale positionering volgens de markt, uw concurrentie en uw klant

2. Van positionering tot strategie

Positionering klaar, dan is het tijd voor de implementatie ervan. De uitvoering.

Het is zaak de kernpositionering te vertalen naar touch points; momenten dat mensen met uw merk in aanraking komen. Dit omvat uw reclames en verpakking, maar ook de manier hoe uw bedrijf de telefoon aanneemt en zelfs de foutmeldingspagina van uw website.

Een merkpositie is hierbij als de routenavigatie in uw auto: zodra hij goed is ingesteld, wijst hij vanzelf de weg. Een positie biedt houvast bij de invulling van de verschillende touch points. Of u zich nou positioneert als het “witst wassende wasmiddel” of “juridisch advies voor de creatieve sector met een knipoog”. Consistentie in implementatie is de sleutel tot succes.

ST&T zet deze touch points voor u op een rijtje en biedt advies en creatieve diensten voor de succesvolle invulling ervan.

 
ROI

Studio ST&T adviseert over merkstrategie- en positionering

Wanneer u een nieuw merk of product/dienst in de markt zet, is een onderscheidende positionering vanaf de start onmisbaar. Want zodra uw merk een plek in het hoofd van de klant heeft ingenomen, is er geen weg meer terug.

En wanneer uw positionering al staat, is het raadzaam om af en toe met een frisse blik te kijken of deze positie langs elk touch point optimaal is doorgevoerd.

ST&T schuift regelmatig bij bedrijven aan voor advies in strategie- en positioneringsvraagstukken. Door onze psychologische benadering van marketing zijn we in staat om het unieke van uw product te vertalen naar een voor de klant relevante merkpositionering.

Klik Hier om Contact op te Nemen met Tim van ST&T

 

Marketinstrategie in de praktijk

 

 

Mail ons

info@studiostt.nl

Volg ons

Bel ons

030 22 70 410

Bezoek ons

Burgemeester Reigerstraat 78
3581 KW Utrecht