030 22 70 410
Het Verhaal achter Studio ST&T - Het Eerste Neuromarketingbureau in Utrecht

Over ST&T

Het Verhaal achter Studio ST&T - Het Eerste Neuromarketingbureau in Utrecht

Ontvang als eerste onze laatste blogs:

Hartje centrum, op de bovenste verdieping van een groot pand aan de Burgemeester Reigerstaat vind je Studio STT. Het eerste Neuromarketing bureau in Utrecht. Dagelijks leven Tim & Tom hier hun passie na. Maar hoe zijn deze mannen hier terecht gekomen? 

De ontmoeting

Het begon allemaal in 2011. Tijdens een college van de Master Consumentenpsychologie te Leiden raakten ze in gesprek. Ze ontdekten een overeenkomst: een grote interesse voor het zelfstandig ondernemerschap. Tim bouwde op dat moment aan websites. Terwijl Tom zijn brood verdiende als copywriter. Maar dit was niet de enige gelijkenis die ze ontdekten. Tom is geboren en getogen op Texel. Overtuigd was hij dat - naast de kleine 300 mensen die er wonen – niemand van het vaste land het dorpje Cocksdorp kende. Dit bleek anders te zijn…

In een poging elkaar wat beter te leren kennen, praatten ze gemoedelijk over koetjes en kalfjes. Zo vlak na de zomer vroeg Tom zich af wat Tim nu eigenlijk de vetste bezienswaardigheid ter wereld vond. Zelf was hij in de vakantie naar India gereisd, waar hij werd overdonderd door de schoonheid van de Taj Mahal.

Tim had deze betreffende zomer een iets minder spannende bestemming bezocht. Hij was wezen kamperen op Texel. Grappend zei hij: “ de vuurtoren van Cocksdorp.” Tom zijn Texelse klomp brak. Van alle Nederlandse dorpen die Tim had kunnen noemen was het uitgerekend Tom’s geboortedorpje wat hij bij dit gesprek haalde.

Hiermee was de vriendschap geboren, en ontstond het plan tot samenwerking.

Het brainstormen kon beginnen. Dit gebeurde op een lege verdieping van de universiteit van Leiden. Terwijl de faciliteiten niet veel verder reikten dan een internetaansluiting en licht, staken zij de koppen bij elkaar. Eén ding was zeker. Het zou een psychologisch marketingbureau worden. Samen met 1 andere student, Sacha sleutelden ze aan de positionering, slogan en naam. Studio ST&T kon van start. Althans, dat dachten ze.

De start van Studio ST&T als neuromarketingbureau

Kerstvakantie 2012 verkoos de S van Studio ST&T een vaste baan toch boven het ondernemerschap. Het was nu aan Tim & Tom om hun droom tot een succes te brengen. Gemotiveerd als de mannen waren, gingen ze op zoek naar een kantoor. Ze konden terecht bij het stagebedrijf van Tim.  Anderhalf bureau, een plant en een schitterend uitzicht op de Vecht waren voldoende.  In een kamer van 2 bij 3 startten zij met het veroveren van opdrachten. Met een beetje hulp van de gunfactor hadden ze al snel een te gekke opdracht te pakken.

Studio ST&T mocht de marketing oppakken voor Rinz24, het eerste intieme verzorgingsproduct voor de man. En met succes!

Het ging goed met Studio ST&T. September 2014 verhuisden Tim & Tom naar hun eigen eerste kantoor. Het Neuromarketingbureau vestigde zich in de wijk Lombok, te Utrecht. Hier bouwden ze verder aan naamsbekendheid.

Toch hebben Tim & Tom ook tijden van onzekerheid gekend.

“Wanneer je direct vanuit de schoolbanken een marketingbureau start vanuit een totaal andere aanpak dan gevestigde bureaus, neem je een leap of Faith. Je weet nooit van te voren of je visie aanslaat. Je weet niet of je geduld beloond gaat worden. Dat blinde vertrouwen in de toekomst was niet altijd gemakkelijk.”  - Tom

De mannen zetten door. Ze grepen alle kansen aan die ze kregen. Er ontstond een stijgende lijn in opdrachtgevers. Zo trok de psychologische aanpak van Studio ST&T ook de aandacht van CORPUS, ‘reis door de mens’. Een nieuwe uitdaging! CORPUS vroeg Studio ST&T de omzet van hun winkel te verhogen. Deze opdracht liet de psychologische harten van de mannen sneller kloppen. Tim & Tom adviseerden 21 kleine aanpassingen in de omgeving. Alles gebaseerd op inzichten uit psychologie.

Resultaat

Het resultaat van neuromarketing bij CORPUS was verbluffend. De omzet steeg binnen 60 dagen met 54%. En dat terwijl nog maar de helft van de adviezen waren opgevolgd - keiharde resultaten.

De stijgende lijn zette door. Zo ver dat zelfs afscheid van het eerste kantoor werd genomen. Het Neuromarketing bureau verhuisde naar de binnenstad van Utrecht, grenzend aan het groen van het Wilhelminapark. En dat is waar ze nu zitten. Dagelijks houden Tim & Tom zich hier bezig met de – inmiddels gebleken – gouden combinatie: Psychologie en Marketing.

Waarom werkt neuromarketing zo goed?

Het antwoord schuilt in de hersenen – het langst vergeten terrein in marketing. Bewezen technieken uit de overtuigingspsychologie maken marketing effectiever, wat leidt tot meer omzet. Psychologie vertelt ons namelijk waarom mensen doen wat ze doen en kopen wat ze kopen.

“We onderscheiden ons niet zozeer in wat we doen, maar hoé we het doen. Effectiever.” – Tim

Ondertussen leiden de mannen een bruisend marketingbureau dat een breed pakket aan services bied, verdeeld over de categorieën advies, creatie, advertising & remarketing. Steeds meer bedrijven schakelen neuromarketingbureaus in zoals het Utrechtse Studio ST&T. Marketing verruilt haar kunstzinnige veren voor wetenschap.

Direct beginnen met neuro?

ST&T maakt marketing nóg effectiever met psychologie. Of het nu gaat om het verhogen van conversie, het verminderen van opzeggingen of het verzamelen van meer leads.

Begin direct
Of lees hoe we met CORPUS 54% meer winkelomzet realiseerden

Hoe nu verder?

De eigenaren Tim & Tom hebben één grote wens: ze hopen dat in de nabije toekomst de toepassing van psychologie en neurowetenschappen geheel omarmt wordt binnen marketing. Wetenschappelijke marketing zou volgens hen de standaard moeten zijn. Het liefst bevinden ze zich over 10 jaar in de voorhoede van deze grote verandering. 
De plannen voor nu zijn vooral doorgaan met wat ze bij ST&T het liefste doen. Het verenigen van creativiteit en wetenschap – door het toepassen van Psychologische kennis binnen de Marketing!

Over ST&T