Wat jij nog niet wist over je eigen ogen

5 minuten leestijd. Geschreven door 
Wat jij nog niet wist over je eigen ogen

Als iemand aan je vraagt of je weet waarom wij mensen eigenlijk knipperen zeg je hoogstwaarschijnlijk ja. Om onze ogen vochtig te houden, toch?

Klopt!

Wanneer we knipperen produceren we een heel klein beetje traanvocht. Dit houdt de ogen schoon en vochtig. Traanvocht spoelt kleine vuiltjes en stofjes uit onze ogen en voorkomt infecties. Als we te weinig knipperen, worden onze ogen droog en ons beeld wazig.

Maar wat blijkt: dit is niet de enige reden dat we onze ogen gemiddeld zo’n 22 keer per minuut even snel sluiten en openen. Al zouden we onze ogen op een andere manier kunnen bevochtigen, dan nog zouden we knipperen.

Wat is de psychologie achter knipperen? En waarom is het relevant voor marketing? Dat lees je in dit blog.

Waarom knipperen zo belangrijk is

Oké, zonder te knipperen zou ons beeld dus wazig worden en kunnen onze ogen gaan ontsteken. Maar dit is niet alles.

Wetenschappers onderzochten wat er nog meer zit achter deze vlugge oogbeweginkjes.

Ze onderzochten onze hersenactiviteit tijdens het knipperen terwijl proefpersonen naar een video keken. Wat direct opviel, was dat tijdens het knipperen, de hersenactiviteit in het dorsale aandachtsnetwerk eventjes afnam, terwijl op dat moment de activiteit in het default netwerk, oftewel het rustnetwerk, toenam.

Wanneer we knipperen, resetten we dus eigenlijk ons brein!

Ons brein pakt een minirustmomentje. We weten zeker dat knipperen de oorzaak is van dit momentje, omdat het brein niet op deze manier reageerde wanneer de video even stoorde en het beeld van de proefpersonen dus op een andere manier werd belemmerd.

Wanneer resetten we ons brein?

Niet alleen het patroon in hersenactiviteit tijdens knipperen trok de aandacht. Ook het moment waarop we dit doen is opmerkelijk.

Het knipperen in dit onderzoek vond plaats op zogezegde ‘breekpunten;’ wanneer de acteur zijn zin afmaakte, of wanneer er een volgende scène begon.  Dit resetten zorgt ervoor dat we onze aandacht na het zien van iets opnieuw kunnen richten op het volgende wat komen gaat.

Ontzettend belangrijk dus.

Knipperen en aandacht, hoe werkt dit nu precies?

Knipperen zorgt er dus voor dat we onze aandacht opnieuw kunnen focussen. Maar wat nu als we ons brein helemaal niet willen resetten?

In dat geval stellen we het knipperen uit. Zo blijkt dat we een stuk minder knipperen wanneer we geconcentreerd werken aan een taak die veel aandacht vereist. Anderzijds knipperen we meer in situaties die minder aandacht van ons vragen.

Denk maar eens na. Wanneer jij een langere tijd achter je laptop met een intensief project bezig bent, zal je vast wel eens gemerkt hebben dat je ogen wat droger en vermoeid aanvoelden.

Logisch! Om je concentratie erbij te houden stel je het knipperen op dat moment uit, en veel ook. Het knipperen tijdens beeldschermwerk neemt gemiddeld van 22 keer per minuut af tot slechts 7 keer per minuut.

Wat kunnen marketeers hiervan opsteken?

Ontzettend interessant deze informatie over knipperen. Maar wat kunnen we hier nu precies mee in marketing en reclame?

De knipperratio (hoe vaak we knipperen per minuut), en knipperduur (hoe lang we onze ogen gesloten houden bij het knipperen) zijn nuttige indicatoren van aandacht binnen een bepaalde periode.

Maar dat is nog niet alles. Wanneer we kijken naar overeenkomstige knipperreacties in groepen mensen, doen we nog waardevollere ontdekkingen. Knippersynchronisatie (de mate waarin mensen op hetzelfde moment knipperen) kan worden gebruikt om bij een wat groter publiek te ontdekken welke momenten in een reclame, verpakking, film of tv-programma betrokkenheid oproepen, en welke niet.

Als marketeer zou je deze variabelen bijvoorbeeld kunnen gebruiken wanneer je onderzoekt welk gedeelte in je reclame in staat is aandacht te trekken en vast te houden, en welk gedeelte je wellicht nog eens moet overzien!

Andere toepassingen zijn natuurlijk ook mogelijk. Zo kun je dit wetende bijvoorbeeld onderzoeken in hoeverre het doorspitten van jouw website concentratie vasthoudt. Ook de filmindustrie zou deze kennis nuttig kunnen inzetten. Om zo (wellicht in combinatie met EEG onderzoek) te ontdekken welke momenten in een speelfilm de kijkers op het puntje van hun stoel krijgen, en welke momenten er voor zorgen dat kijkers hun ogen liever gewoon dicht laten na het knipperen.

Dit zijn vanzelfsprekend niet de enige mogelijkheden. Belangrijk bij onderzoek naar knippergedrag, is dat de groep die je onderzoekt groot genoeg is om zeker te zijn van betrouwbare data.

Droge ogen gekregen na het lezen van dit blog? Knipper dan maar snel.

Gelezen: 2042 keer
Diede Vendrig

Na het afronden van mijn VWO was de keuze voor een studie snel gemaakt. Ik haalde mijn bachelor en master Sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Bij de zoektocht naar een stage kwam ik bij ST&T terecht, waar ik me vol op mijn passie voor marketingpsychologie stort.

Stel je neuromarketing-vraag

Zit je met een specifieke vraag over marketing of communicatie? Stuur 'm naar ST&T en wij kijken of neuromarketing een antwoord heeft.
U een inzicht rijker - en wij geïnspireerd voor een nieuw blog.

Mail ons

info@studiostt.nl

Volg ons

Bel ons

030 22 70 410

Bezoek ons

Burgemeester Reigerstraat 78
3581 KW Utrecht